Lapsen osallisuus

Lapsen vaikuttamismahdollisuuksien tukeminen heti aamun tulotilanteessa lisää osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusta. Millä tavoin teidän ryhmässänne lapsen osallisuus toteutuu aamun tulotilanteessa? Miten ryhmänne vasupuhe voi rakentaa osallisuutta lapsen päiväkotiin tuloon?

Kysyimme Instagramissa @vaka_oi kehittäjäyhteisöltämme keskeisimpiä asioita lapsen osallisuudesta aamun tulotilanteessa. Kysyimme myös, onko tiimissä suunniteltu aamun tulotilannetta lapsen osallisuuden näkökulmasta. 67% vastaajista vastasi, että tiimissä ei ole suunniteltu ja 33% vastaajista on suunnitellut tiimissä. Kyselymme perusteella lapsen osallisuuden toteutumisesta aamun tulotilanteessa on tarpeellista käsitellä varhaiskasvatuksen tiimeissä.

Huomasimme myös, että keskustelu osallisuudesta ja sen merkityksestä olisi tärkeää. Mitä osallisuus tarkoittaa jokaiselle tiimin jäsenelle? Miten juuri sinä tuet lapsen osallisuutta omalla vasupuheellasi tai toimillasi?

Seuraavassa koontia kyselyn vastauksista.

Ammattilaisten sanat ja teot aamun tulotilanteessa lapsen osallisuuden mahdollistajina

  • Lapsi otetaan vastaan sensitiivisesti ja hyvällä vuorovaikutuksella.

  • Eron hetkellä lapsi saa valita vilkuttaako huoltajalle.

  • Lapsi saa tarvitsemansa heti aamusta. Hän saa tulla päiväkotiin omalla tavallaan ja tahdillaan. Ammattilaiset ymmärtävät ja hyväksyvät lapsen tunnetilan. Lapsen kuulumisia kysytään ja ne otetaan huomioon.

  • Lapsella on mahdollisuus valita seuraavan hetken toiminto, leikki tai puuha sekä seura.

  • Lapsen kuullen keskustellaan asioista, joihin hän on voinut vaikuttaa. Hänelle ei siis kritisoida esimerkiksi väärää tuloaikaa tai vuotavaa nenää.

  • Lasta aktiivisesti koko päivän osallistava työtapa on oltava koko työyhteisöä velvoittava.


Oppimisympäristö aamun tulotilanteessa lapsen osallisuuden mahdollistajana

  • Oppimisympäristöön sijoitettavat kuvat toimivat kommunikoinnin tukena.

  • Lapsen tarpeet ja toiveet aamun tulotilanteessa otetaan huomioon muun muassa vilkutusikkunan ja tervehdystaulun kautta.

  • Oppimisympäristöön sijoitetut pedagogiset tarjoumat auttavat lasta valitsemaan toiminnan ja kiinnittymään siihen.

  • Lapsen omille tavaroille tarkoitetut paikat, kuten naulakko ja kenkähylly, ovat hänen saavutettavalla tasolla. Wc-tiloissa on korokkeet omatoimisuutta varten.

  • Lapsia tulee kuulla tilojen ja toiminnan suunnittelussa.