Päivän vasupolku

Mikä Päivän vasupolku -työkalu on?

Päivän vasupolku -työkalun avulla voidaan tehdä varhaiskasvatuksen arjen nykytilaa näkyväksi ja varmistaa, että lapsen jokainen varhaiskasvatuspäivä on vasunmukainen.

Päivän vasupolku auttaa havainnollistamaan varhaiskasvatuksen konkretiaa - se on se polku, jonka lapsi läpikäy päivittäin tavalla tai toisella. Päivän vasupolku voidaan ajatella paitsi mahdollisuutena myös resurssina. Se, millainen polku tänään on käytössä, määrittelee lapsiryhmän varhaiskasvatuspäivän perustan.

Miten Päivän vasupolku -työkalua voi hyödyntää lapsiryhmän arjessa?

Päivän vasupolku -työkalu tekee näkyväksi varhaiskasvatuspäivän eri vaiheet sen kronologisessa ja selkeässä järjestyksessä, sellaisena miten lapsi päivän hahmottaa ja kokee. Päivän vasupolun tarkoituksena on havainnollistaa päivän realiteetit ja mahdollisuudet. Hyödynnämmekö päivän eri vaiheita esimerkiksi leikillisyyden tai oppimisen näkökulmasta? Entäpä, miten lapsen osallisuus toteutuu ruokailutilanteissa, siirtymissä tai vaikkapa lepohetkellä? Toteutetaanko ja toteutuvatko vasun tavoitteet käytettävissä olevien resurssien kannalta tarkoituksenmukaisimpaan aikaan päivästä?

Miten Päivän vasupolku -työkalu tekee näkyväksi lapsiryhmässä käytettävät resurssit?

Värikkään Päivän vasupolun rinnalla on mahdollista kuljettaa myös toista polkua, joka kuvaa yhden lapsiryhmän varhaiskasvatushenkilöstön polkua. Tämä havainnollistaa läsnäolevien ammattilaisten määrän päivän eri vaiheissa. Polut yhdessä osoittavat ne päivän useat hetket ja tilanteet, jolloin voidaan toteuttaa esimerkiksi pienryhmätoimintaa.

Päivän vasupolkua voidaan tarkastella kokonaisuutena ja jokaista vaihetta erikseen vasun eri tavoitteiden näkökulmista. Tätä kautta on mahdollista todeta, että polun eri vaiheissa on erilaiset realiteetit ja mahdollisuudet tavoitteiden toteuttamiseen. Päivän vasupolku -työkalun avulla on mahdollista huomata myös varhaiskasvatuksen ammattilaisten työtehtävien sijoittuminen päivän eri vaiheisiin - kuten mikä on lasten toiminnan kannalta otollisin hetki hoitaa niitä tehtäviä, jotka vähentävät ryhmässä läsnäolevien ammattilaisten määrää.

Miten Päivän vasupolkua voi hyödyntää lapsiryhmän toiminnan kehittämisessä?

Päivän vasupolkua voi hyödyntää nykytilanteen kuvaamisen lisäksi toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä. Palveleeko oma polku lapsiryhmän tarpeita? Voisiko Päivän vasupolun eri vaiheet olla jossakin toisessa järjestyksessä? Yleisesti ns. pysyviä palikoita polulla on vain ruokailujen ajankohdat ja päivän pituus - eli niitä, joihin varhaiskasvatuksen henkilöstöllä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa. Kaikkeen muuhun lienee halutessaan mahdollisuus tehdä muutoksia, mikäli muutokset tukevat vasun sisältöjen todentumista aiempaa paremmin. Jokainen yksittäinen hetki varhaiskasvatuksessa on lapselle merkityksellinen. Varhaiskasvatuksen laatu eli se, miten varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet todentuvat lapselle, on arvioitavissa joka päivä. Miten Päivän vasupolussa tänään todentui esimerkiksi sensitiivinen vuorovaikutus, leikki, positiivinen pedagogiikka, osallisuus, kiireettömyys, oivaltamisen, oppimisen ja liikkumisen mahdollisuus? Nämä kaikki ovat asioita, joihin lapsella on oikeus joka päivä.

Mikäli jollekin vasun sisällön osalle ei löydy arjen rakenteista tilaa tai aikaa, jää lapsen oikeus tältä osin toteutumatta.

Päivän vasupolku auttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia huomaamaan ja varmistamaan, että varhaiskasvatussuunnitelman sisällöt ja tavoitteet todentuvat päivittäin varhaiskasvatuksen arjessa.