Oivallus & oppiminen

Tässä yksi oivallinen esimerkki oppimisen ja oivaltamisen näkökulmasta aamun tulotilanteeseen

Poimimme musiikillisesta ilmaisusta rytmiikkaharjoittelun, joka edistää esim. kielen, vuorovaikutustaitojen, luovan ilmaisun, matemaattisten sekä motoristen taitojen oppimista. Isompien lasten kanssa voimme yhdessä valita kehosoittimet sekä niiden kuvat eteistilaan. Päätämme myös viikon/kuukauden/toimintakauden aamutervehdyksen. Ohjataan lapsia aloittamaan helposta, kuten Huo-men-ta Hil-la! Keksitään ja harjoitellaan yhdessä erilaisia tapoja rytmittää tervehdys kehollamme. Sovitaan, että tavatessamme eteisessä lapsi valitsee kuvista haluamansa kehonosan/-osien soittamisen tavan. Esim.yksinkertaisesti huo-men-ta Hil-la taputukset käsillä tai tömistykset jaloilla. Samalla kohdataan lapsi silmiin katsoen tervetulleeksi uuteen päivään. Myöhemmin lapset oivaltavat ja keksivät helposti tapoja tehdä rytmikuvioita. Vähitellen voimme lisätä vaikeustasoa, vaihdella tempoa, yhdistellä eri kehosoittimia: reisi-, rintakehätaputuksia, käsisuhistuksia, sorminapsutuksia jne. sekä tuottaa rytmi yhdessä aikuisen tai kaverin kanssa vaikka kädet yhteen taputtamalla.

Tähän esimerkkiin keksitte varmasti tiimissänne monia erilaisia variaatioita ottaessanne huomioon lasten tarpeet ja mielenkiinnonkohteet. Kannattaa osallistaa lapsia mahdollisimman paljon suunnittelemaan kanssanne. Muistaen, että luovuus ei synny tyhjästä vaan tarvitsee myös tarjoumia eli aikuisen esimerkkejä, jonka jälkeen ideoita ja oivalluksia kyllä syntyy.