Aamukokoontuminen & projekti

Varhaiskasvatussuunnitelmassa painotetaan lapsen arvostavaa kohtaamista, heidän ajatustensa kuuntelemista ja aloitteisiin vastaamista, jotka vahvistavat lasten osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Nämä ovat myös lasten oikeuksia, joita tulee kunnioittaa päivittäisessä työskentelyssä lapsiryhmissämme ja tarjota mahdollisuus suunnitella, toteuttaa sekä arvioida toimintaa yhdessä henkilöstön kanssa. Samalla mahdollistetaan vuorovaikutustaitojen oppiminen sekä yhteisten sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys.

Aamukokoontuminen, aamupiiri, projekti, lasten kokous tmv. yhteinen kokoontuminen on vasupolkumme vaihe, joka toteutetaan useimmiten, kun koko ryhmän henkilökunta on saapunut töihin. Tämä aamupäivän hetki ja sen mahdollisuudet kiinnostivat meitä nimenomaan lapsen osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien näkökulmasta.


Kysyimme Instagramissa @vaka_oi -kehittäjäyhteisössämme tähän päivän vasupolun vaiheeseen liittyviä asioita:

Kuinka usein ryhmässänne toteutuu lasten mahdollisuus vaikuttaa tulevan toiminnan sisältöihin?

44% vastaajista kertoo, että lapsilla on mahdollisuus vaikuttaa toiminnan sisältöihin viikoittain. Päivittäin vaikuttamismahdollisuuksia tarjotaan 27% vastauksissa ja 29% harvemmin.


Kysyimme myös millaisia vaikuttamisen mahdollisuuksia ryhmässä tarjotaan tulevan toiminnan ja mahdollisten projektien sisältöihin eri ikäisten lasten kanssa?

Alle 3v. kanssa:

  • Lasten havainnoinnilla on iso rooli
  • Kuullaan lasta, tartutaan intoon ja mielenkiinnon kohteisiin
  • Kuvatuen käyttö mahdollistaa suunnittelun
  • Hyvä pohjustus tarjonnasta tarvitaan
  • Leikit voi valita itse, askartelussa tarjotaan valinnan mahdollisuutta 2-3 vaihtoehdosta ja jumppahetkiin saa toivoa.
  • Leikin jalostaminen lasta kuunnellen on helppoa ja oppimisen osa-alueet voi sisällyttää leikkiin

3-5 vuotiailla:

  • Havainnoidaan ja keskustellaan lasten kiinnostuksen kohteista sekä kuunnellaan ideoita ja toiveita myös esim. ruokapöydässä
  • Järjestetään lasten palavereita sekä kokouksia ja viikoittain lapset arvioivat toimintaa ja ehdottavat/toivovat tulevaa
  • Annetaan lapsille vaihtoehtoja askarteluihin, tehdään toivekyselyitä jumppaan; vuorotellen toiveleikkejä tai muuta jumppa aktiviteettejä.
  • Lasten kanssa ideoidaan, valitaan materiaaleja ja toteutetaan toimintaa lapsilähtöisesti.
  • Aikuisten läsnäolo ja lasten ideoihin tarttuminen on tärkeää
  • Lasten ehdotukset tekemisistä kerätään, järjestetään äänestyksiä ja toteutetaan lasten toivepäivät
  • Keskustellaan päivittäin ja poimitaan ideoita
  • Perheille järjestetään mahdollisuus täyttää "toivekääröjä" pitkin vuotta

Esiopetusryhmässä:

  • Kysytään lapsilta kiinnostuksen kohteita, ajatuksia ja toiveita joita pyritään mahdollistamaan toiminnassa
  • Lapsilla on mahdollisuus valita esimerkeistä tai ideoida oma tapa harjoitella projektin tavoitteita
  • Lapsi voi päättää haluaako tehdä tai tutkia projektissa itsenäisesti vai parin kanssa

On ilmeistä, että antamalla lapsille vaikuttamismahdollisuuksia heidän osallisuuskokemuksensa vahvistuu. Kun tartumme lapsia kiinnostaviin asioihin ja annamme heille mahdollisuuden olla aktiivisia toimijoita lapset myös sitoutuvat leikkiin ja toimintaan. Tällainen toimintatapa antaa mahdollisuuden rakentaa lapsia kiinnostavan projektin jossa lapsella on mahdollisuus tutkia, oppia ja oivaltaa yhdessä muiden kanssa.

Tässä erään yhteisömme jäsenen tiivistetty kuvaus kiinnostuksen merkityksestä:

"Huomasin 4 -vuotiasta kiinnostavan raitiovaunut. Hän puhui niistä joka päivä ja kertoi matkustaneensa raitiovaunulla Helsingissä, Tukholmassa ja jopa Pariisissa. Päätimme tehdä raitiovaunuleikin. Tutkimme yhdessä Helsingin vaunuja youtubesta. Lapsi sai päättää vaunun värin ja valitsi numeroksi 4, hänen suosikkinsa. Lapsen on ollut vaikea löytää leikkiä itselleen, mutta tämä innosti häntä leikkiin päivittäin. Nyt mietimme miten jatkamme projektia. Ainakin tehdään lattiaan ratoja, samalla voidaan harjoitella leikkaamista hänen kanssaan. Tämä projekti jatkuu."

Leikki- ja toimintavälineet oppimisympäristössä

Varhaiskasvatussuunnitelmassa 2022 sanotaan että lasten saatavilla ja käytössä tulee olla riittävästi monipuolisia, ikätasoisia, pedagogisia ja turvallisia leikki- ja toimintavälineitä, ja niissä on huomioitava lasten yksilölliset tuen tarpeet ja mielenkiinnon kohteet. Oppimisympäristön tulee tukea lasten luontaista uteliaisuutta ja oppimisen halua sekä ohjata leikkiin. Myös eri aistikanavien käyttäminen tutkimiseen sekä kannustaminen kekseliäisyyteen, mielikuvituksen valloilleen päästäminen, luovuus ja oma ilmaisu tulisi mahdollistaa.

Leikki- ja toimintavälineet ovat oleellinen osa varhaiskasvatuksen arkea ja oppimisympäristöä.

Kyselimme @vaka_oi kehittäjäyhteisössämme Instagramissa mitä leikki- ja toimintavälineitä tulisi olla aina lasten saatavilla oppimisympäristössä.

Runsaissa vastauksissa alle 3 vuotiaille ehdotettiin seuraavia:

  • Kirjat ja kuvakirjat

  • Dupot, legot ja rakentelupalikat

  • Kulkuneuvot

  • Junarata

  • Nuket ja kotileikkitavarat

  • Helpot palapelit

  • Eläimet

  • Pehmolelut

  • Pieniä figuurihahmoja

  • Liikuntavälineet ja erityisesti pallot

  • Roolileikki

  • Värikynät ja paperit

  • Taidetarvikkeet

  • Soittimet

  • Pujottelulelut

  • Pinottavat ja lajiteltavat lelut

  • Vauvalelut

  • Vetolelut

  • Isot lelut ei irtoavia osia

  • Soivat lelut

  • Aistipurkit ja - alustat

  • Reput ja kassit

Lisäksi alle 3-vuotiaiden leikki- ja toimintaympäristöön liittyen esiin nostettiin seuraavat:

  • Leikkivälineet tulisi olla kuvitetuissa laatikoissa
  • Leikkivälineissä huomioidaan lasten mielenkiinnon kohteet ja niitä vaihdellaan
  • Tiloista tulisi löytyä ainakin kotileikki, roolileikki ja autoleikki ympäristöt
  • Hienomotoriikkaa kehittävät lelut
  • Leluja ei myöskään tulisi olla liikaa


Yli 3-vuotiaiden saatavilla tulisi aina olla:

  • Kirjat

  • Legot ja duplot

  • Erilaisia pieniä ja isoja rakennussarjoja

  • Kulkuneuvot

  • Pelit

  • Piirrustus- ja askartelutarvikkeet, myös sakset ja liimat

  • Muovailu, taikahiekka ja hamahelmet

  • Junarata

  • Nuket

  • Pikkuhahmoja ja - figuureita

  • Eläimet

  • Liikuntavälineet ja pallot

  • Rooliasut

  • Soittimet

  • Pienet pöytäleikkivälineet

  • Barbit ja ponit

  • Pujottelu- ja hienomotoriikkalelut

  • Geomagit

Esiin nousi myös seuraavat asiat:

  • Lasten mielenkiinnon kohteet huomioivat lelut
  • Käsiteltävään teemaan liittyvät lelut ja toimintavälineet
  • Auto- ja kotileikkiympäristö
  • Erilaisia materiaaleja lasten valittaviksi leikkien rikastuttamiseen


Kysyimme myös, onko ryhmän käytössä riittävä perusvälineistö vastaamaan lasten spontaaneihin ideoihin ja kiinnostuksen kohteisiin. 54% vastaajista kokee, että perusvälineistö vastaa tarpeeseen, kun taas 46% kokee sen olevan riittämätön.


Pyysimme ajatuksia perusvälineistön puutteista ja vastauksissa ilmeni seuraavia:

  • Yksikön soittimet ja taidevälineet on keskitetty erillisiin huoneisiin ryhmätilojen sijaan

  • Leikkejä rikastuttavat materiaalit lasten luovuuteen ja rakentamiseen puuttuvat

  • Sekalaiset materiaalit luovaan toimintaan puuttuvat, mutta ovat keräyksen alla

  • Nykyaikaiset ja monipuoliset leikkivälineet sekä toimintaan sopivat huonekalut puuttuvat

  • Esim. autot ovat rikki eli ehjien lelujen saaminen tilalle. Harmillisesti leluja myös rikotaan

  • Pelejä, leikki/lelu vaihtoehtoja puuttuu

  • Kasvattajien halu kasvattaa leikkiä puuttuu

  • Hankittaessa ei ole mahdollisuutta ostaa kokonaisuuksia vaan esim. pieniä sarjan osia

  • Selkeitä leikkikokonaisuuksia puuttuu, kaikki vähän sieltä täältä


Oppimisympäristö on yksi "kasvattaja" lisää,  sanotaaan. Tarvitaan hyvät ja monipuoliset perusvälineet ja -materiaalit joita rikastutetaan ja kasvatetaan lasten ideoiden ja mielenkiinnon kohteiden mukaan. Iso merkitys on myös henkilöstön aktiivisuudella. Suunnittelun, yhteisen pohdinnan ja keskustelun äärelle on tärkeä pysähtyä.

Vastaako teidän ryhmän oppimisympäristö välineineen ja materiaaleineen lasten tarpeisiin?